تبلیغات
روزنامه - مطالب هفته اول آبان 1390
یکشنبه 1 آبان 1390

دست رد به سینه دیگران نزنیم

• نوشته شده توسط: ramin h

دست رد به سینه دیگران نزنیم

خبرگزاری فارس: دوستان خدا همچون ابراهیم نبی و دیگر پیامبران الهی، تا می توانند دست رد به سینه درخواست کنندگان نمی زنند و با این کار خود هم محبت را در عرصه اجتماعی لبریز می کنند و هم تصاعد در رشد و پیشرفت را به ارمغان می آورند

خبرگزاری فارس: دست رد به سینه دیگران نزنیم

هر کس در میدان علاقه مندی به خدا جایگاهی دارد و متناسب با رتبه اش فاصله ای با محبوب یافته است. مسلما همه ما دوست داریم که این فاصله را به حداقل برسانیم و به پروردگارمان نزدیک و نزدیک تر شویم. کلید محبوبیت در نزد خداوند در دستان کسانی است که در حلقه اول رفاقت با خداوند قرار دارند که حضرت ابراهیم علیه السلام نمونه بارز آن است. او که «نشان رفاقت ویژه» را از خداوند دریافت کرده و «مدال خلیل اللهی» را به گردن آویخته، می تواند رموز موفقیتش را در اختیار ما قرار دهد.

از روایات اهل بیت علیهم السلام برمی آید که دستیابی او به این مقام والا به خاطر پنج امتیاز است که یکی از آنها «دست رد نزدن به سینه دیگران» است. امام باقر علیه السلام می فرماید:
«خداوند، ابراهیم علیه السلام را خلیل(خود) قرار داد، چون دست رد به سینه هیچ درخواست کننده ای نمی زد.»(علل الشرائع، ج 1، ص 34)

لازمه زندگی اجتماعی این است که انسان نیازهای خود را با دیگران در میان بگذارد و از آنها درخواست کمک کند. خود ما نیز ممکن است در طول روز درخواست های فراوانی را از دیگران داشته باشیم و در مقابل، بسیاری از کسانی که در دور و بر ما هستند، تقاضایی مشابه از ما داشته باشند

 همه ما ممکن است در برابر درخواست دیگران یکی از دو حالت زیر را داشته باشیم. حالت اول این است که ما می توانیم گره از مشکلات دیگران بگشاییم و توان یاری رسانی به آنها را داریم. حالت دوم هم این است که چنین کاری از عهده ما برنمی آید و نمی توانیم درخواست دیگران را اجابت کنیم. حال برخورد شایسته با دیگران را در هر دو حالت، بررسی می کنیم.

اما پیش از آن باید بدانیم که مقصود از «درخواست از دیگران»، گدایی و تکدی گری نیست. بلکه مراد، درخواست هایی است که هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود از دیگران داشته باشد.

به طور کلی بشر موجودی است که نیازهای خود را در قالب زندگی جمعی برآورده می کند و با همکاری متقابل بر مشکلات زندگی فایق می آید. لازمه زندگی اجتماعی این است که انسان نیازهای خود را با دیگران در میان بگذارد و از آنها درخواست کمک کند. خود ما نیز ممکن است در طول روز درخواست های فراوانی را از دیگران داشته باشیم و در مقابل، بسیاری از کسانی که در دور و بر ما هستند، تقاضایی مشابه از ما داشته باشند.

این درخواست ها ممکن است از سوی والدین، فامیل، همسایه، دوست، آشنا، رفیق و یا رهگذران و ناآشنایان صورت پذیرد. همچنین ممکن است که تقاضا کننده حاضر باشد در برابر آن اجرت هم بپردازد. اما پرسش این است که در برابر خواسته دیگران چگونه باید عمل کرد:
 
حالت اول:
توان یاری رسانی داریم: همه ما باید بیاموزیم که اصل اولی در مواجهه با درخواست های دیگران، یاری رسانی و برآورده کردن آن است. خداوند در سوره ضحی آیه 10 خطاب به پیامبر گرامیمان، می فرماید:

«وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ»؛ «و درخواست کننده را از خود مران.»
«لا تنهر» از ماده «نهر» به معنى «راندن توأم با خشونت» است. اما در اینکه منظور از «سائل» در اینجا چه کسى است، چند تفسیر وجود دارد: (تفسیر نمونه، ج 27، ص 107)
نخست اینکه منظور کسانى هستند که سؤالاتى در مسائل علمى، اعتقادى و یا دینى دارند. آیه 7 همین سوره هم می تواند قرینه ای بر این معنی باشد که می گوید:
«وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدى»؛ «و (خداوند) تو را گمشده یافت و هدایت کرد.»

بنابراین گویا خداوند می خواهد در آیه 10 به این نکته اشاره کند که: «تو نیز به شکرانه این هدایت الهى، در هدایت نیازمندان کوشا باش و هیچ تقاضا کننده ای را که در پی هدایت و دانایی است، از خود مران.»

تفسیر دیگر این است که منظور، کسانى است که داراى فقر مادى هستند و به سراغ تو می آیند. بنابراین در برابر چنین افرادی، باید آنچه در توان دارى به کار گیرى و آنها را مایوس نکنى و از خود نرانى.

تفسیر سوم اینکه، «سوال» هم ناظر به فقر علمى است و هم فقر مادى. به بیان دیگر گویا خداوند، در این آیه به پیامبر دستور می دهد که «تا می توانی به تقاضاى مشروع دیگران در هر زمینه ای که هست، پاسخگو باش»
آری، این معنی هم با تعالیم همه جانبه اسلام سازگار است و هم با رفتار سرشار از محبت پیامبر مطابقت دارد. بنابراین

بیایید همه با هم به این آیه با معنای وسیعش نظاره کنیم و دست رد به سینه دیگران نزنیم.
بی شک اگر این کار، به یک ادب عمومی تبدیل گردد و یک فرهنگ اجتماعی فراگیر شود، جامعه لبریز از محبت خواهد شد و پیشرفتی روز افزون به خود خواهد دید.

آیا اگر همه ما در تمامی سطوح علمی، در برابر پرسش های علمی دیگران احساس وظیفه ای جدی داشته باشیم، پیشرفت علمی جامعه دو چندان و صعودی نخواهد شد؟ آیا در جامعه کنونی ما پدر در برابر پرسش فرزندش، معلم در برابر پرسش شاگردانش، استاد در برابر کنکاش دانشجویانش و عالم دینی در برابر سوالات مخاطبانش احساس وظیفه ای به رنگ این آیه شریفه قرآن دارند؟ و یا به راحتی و با پاسخی سطحی از کنار همه این پرسش ها می گذرند و اندک زحمتی به خود نمی دهند؟

دوستان خدا همچون ابراهیم نبی و دیگر پیامبران الهی، تا می توانند دست رد به سینه درخواست کنندگان نمی زنند و با این کار خود هم محبت را در عرصه اجتماعی لبریز می کنند و هم تصاعد در رشد و پیشرفت را به ارمغان می آورند

آیا در بعد اجتماعی همه مردم به درخواست های یکدیگر پاسخگو هستند؟ و یا به بهانه های گوناگون از زیر بار مسئولیت چنین درخواست هایی شانه خالی می کنند؟ این درخواست ها ممکن است به شکل های گوناگون صورت پذیرد که موارد زیر نمونه ای از هزاران موردی است که ممکن است در طول روز برای یکایک ما اتفاق افتد. هل دادن یک ماشین تعمیری، تهیه بنزین برای وسیله نقلیه ای که بنزین ندارد، بلند کردن یک بار سنگین، راهنمایی برای یافتن یک آدرس، یاری رسانی در اسباب کشی همسایه و دوست و آشنا، مشاوره برای انجام کارهای روزمره دیگران، پا در میانی در منازعات خیابانی، ریش گرو گذاشتن در دعواهای فامیلی، میانجی گری در اختلافات خانوادگی، قرض دادن به دیگران و یا ضمانت پرداخت وام برای آنها.

روشن است که دوستان خدا همچون ابراهیم نبی و دیگر پیامبران الهی، تا می توانند دست رد به سینه درخواست کنندگان نمی زنند و با این کار خود هم محبت را در عرصه اجتماعی لبریز می کنند و هم تصاعد در رشد و پیشرفت را به ارمغان می آورند.
 
حالت دوم:
 توان یاری رسانی نداریم :  انسان ممکن است در مواجهه با برخی از درخواست ها توان یاری رسانی نداشته باشد. اما می تواند با راهنمایی یا ابراز همدردی به گونه دیگری به دیگران کمک کند. گاهی هم اگرچه خود توان یاری رسانی ندارد اما می تواند با سفارش و یا پیگیری، مشکل دیگران را حل کند و باری از دوش آنها بردارد.
بنابراین حتی اگر نمی توانیم پاسخی درخور به درخواست دیگران داشته باشیم، نباید با رفتاری ناشایست، دست رد به سینه دیگران بزنیم و آنها را دل آزرده کنیم. امام باقر علیه السلام می فرماید:

«فیما ناجی الله إلى موسى علیه السلام: أکرِمِ السائلَ إذا أتاكَ بِرَدٍّ جَمیلٍ أو إعطاءٍ یَسِیرٍ.»
«از جمله وحى هاى خداوند متعال به موسى علیه السلام این بود: هرگاه سائلى نزد تو آمد، او را گرامى دار، بدین سان که یا با روى و زبان خوش جوابش کن و یا اندک چیزى به او بده.»
البته باید دانست که این برخورد در موضوع تکدی گری حرفه ای نیست. چرا که کمک کردن به گدایان حرفه ای بر معضلات جامعه می افزاید و سستی و رخوت را به بار خواهد آورد.
 
سیدمصطفی بهشتی
منبع : تبیان
انتهای متن/
 



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900730001081

نظرات()

یکشنبه 1 آبان 1390

جریان مجسمه‌سازی به سمت مجسمه‌سازی مفهومی رفته است

• نوشته شده توسط: ramin h

دبیر اجرایی ششمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران:
جریان مجسمه‌سازی به سمت مجسمه‌سازی مفهومی رفته است

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی ششمین دوسالانه مجسمه‌سازی گفت: جریان مجسمه‌سازی به سمت مجسمه‌سازی مفهومی رفته است.

خبرگزاری فارس: جریان مجسمه‌سازی به سمت مجسمه‌سازی مفهومی رفته است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری ششمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران، افتتاحیه این دوسالانه ساعت 16 روز دوشنبه دوم آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
به گفته بهداد لاهویی؛ دبیر اجرایی این دوسالانه از بین 622 اثری که به دبیرخانه رسید در مرحله اول 73 اثر انتخاب شد و پس از بررسی آثار در مرحله دوم 67 اثر برای ارائه در دوسالانه انتخاب شد.
لاهوتی با تاکید بر کیفیت آثار گفت: در این دوسالانه تعداد آثار مورد نظر نبود و کیفیت  آثار اولویت داشت به همین خاطر هیات انتخاب دوسالانه نیز با این نگاه تعیین شد و هیات انتخاب با نگاه سختگیرانه درباره کیفیت، آثار را مورد توجه و بررسی قرار داد و به همین خاطر به نسبت  آثار ارسالی تعداد کمی اثر به دوسالانه راه یافت.
دبیر اجرایی ششمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران ادامه داد: این شیوه انتخاب انتقادهایی را نیز به دنبال داشت اما ضرورت است که آثار با کیفیت و در سطح بالا در دوسالانه نمایش داده شود و تغییراتی نیز در ترکیب داورانی که سال ها تکرار شده اند،  
 ایجاد شود. هیات انتخاب و داوری این دوره دوسالانه نیز از هنرمندان شناخته شده و مدرس دانشگاه هستند . هیئت انتخاب در بررسی و ارزیابی  آثار نگاه جدی داشتند و بدون سلیقه های مشخصی آثار را انتخاب کردند.
لاهوتی ادامه داد: ششمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران با موضوع و تکنیک ‌آزاد برگزار می شود و عنوان آسمان مال من است به عنوان فضای ذهنی دوسالانه است . به جهت اینکه دوسالانه بیش از چهار سال است که برگزار نشده موضوع و تکنیک  آزاد برای دوسالانه انتخاب شد تا هنرمندان خلاقانه و آزادانه  آثارشان را ارائه کنند.
دبیر اجرایی ششمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران افزود: حضور جوانان در این دوره دوسالانه پر رنگ است و آثار مفهومی که در این دوره ارائه شد بیشتر و با کیفیت تر بود، به همین جهت آثاری که به دوسالانه راه یافت، بیشتر آثار مفهومی است و این نشان می دهد که مجسمه سازی ما به سمت مجسمه سازی مفهومی رفته است.
لاهوتی  با تاکید بر برگزاری منظم دوسالانه مجسمه سازی گفت: اگر دوسالانه به صورت حرفه ای و در زمان مقرر برگزار شود، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
دبیر اجرایی ششمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با تاکید بر ضرورت افزایش بودجه   دوسالانه افزود: مدت زمان برگزاری دوسالانه نیز باید افزایش یابد و آثار می تواند غیر از یک فضای محدود،  حتی در داخل شهر نیز ارائه شود.
در طول ششمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران شنبه هر هفته یک نشست  تخصصی با حضور هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و در آخرین نشست داوران دوسالانه درباره نحوه و ملاک های داوری به سوالات پاسخ می دهند. 
 انتهای پیام/ا



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900801000683

نظرات()

یکشنبه 1 آبان 1390

مواضع اخیر ترکیه و دورنمای عضویت آن در اتحادیه اروپا

• نوشته شده توسط: ramin h

مواضع اخیر ترکیه و دورنمای عضویت آن در اتحادیه اروپا

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا همواره دو موضوع مهم را در راستای پیوستن ترکیه مورد توجه قرار داده است: نخست، اختلاف این کشور با قبرس و یونان. دوم، قوانین داخلی ترکیه و مسئله حقوق اقلیت‌های کرد. اگرچه جمعیت مسلمان ترکیه و همسایگی با کشورهای خاورمیانه مانند ایران و عراق نیز در این زمینه حائز اهمیت بوده است.

خبرگزاری فارس: مواضع اخیر ترکیه و دورنمای عضویت آن در اتحادیه اروپا

عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا می‌تواند اثرات و پیامدهای مهمی هم برای ترکیه، هم برای اتحادیه اروپا و هم کشورهای همجوار ترکیه به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران در پی داشته باشد. تحقق عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا می‌تواند برای این کشور منافع اقتصادی و سیاسی زیادی به ارمغان بیاورد و آن را در زمره کشورهای اروپایی قرار دهد.

لذا این کشور در طول چند دهه گذشته تلاش فراوانی برای عضویت در اتحادیه نموده است. درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا در 14 آوریل 1987 ارائه شد، اما کشورهای اروپایی با تردید و تعلل درخواست ترکیه را مورد بررسی قرار دادند. ترکیه از 12 دسامبر 1999 به‌طور رسمی به‌عنوان کاندید عضویت در اتحادیه شناخته شد و مذاکرات برای الحاق ترکیه از 3 اکتبر 2005 آغاز شد. با این حال، دورنمای چندان روشنی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متصور نیست و مواضع اخیر این کشور پیچیدگی موضوع را بیش از پیش خواهد کرد.

اتحادیه اروپا همواره دو موضوع مهم را در راستای پیوستن ترکیه مورد توجه قرار داده است: نخست، اختلاف این کشور با قبرس و یونان. دوم، قوانین داخلی ترکیه و مسئله حقوق اقلیت‌های کرد. اگرچه جمعیت مسلمان ترکیه و همسایگی با کشورهای خاورمیانه مانند ایران و عراق نیز در این زمینه حائز اهمیت بوده است، اما اتحادیه اروپا همواره تعدیل و اصلاح در مواضع و سیاست‌های ترکیه در قبال دو موضوع فوق را پیش‌شرط و مقدمه عضویت ترکیه دانسته است.

آنچه که در ماه‌ها و روزهای اخیر در مواضع و سیاست خارجی ترکیه شاهد آن بوده‌ایم، بیانگر این است که ترکیه برخلاف خواسته‌ها و شروط اتحادیه برای عضویت عمل کرده است و یا لااقل بهانه‌های لازم را برای این اتحادیه جهت به تأخیر انداختن عضویت این کشور فراهم خواهد نمود. هم در قبال موضوع اقلیت‌های قومی (کردها) و هم در ارتباط با مسئله قبرس، مواضع اخیر ترکیه با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه بوده است.

حملات شدید اخیر ترکیه به پایگاه‌های شورشیان کرد در شمال عراق به بهانه واکنش به حملات این گروه‌ها، بیانگر مواضع صریح ترکیه در قبال آنها و عدم انعطاف‌پذیری این کشور در این زمینه بود و امیدها را برای حل مسالمت‌آمیز موضع از بین برد. اما آنچه که اخیراً اهمیت بسیار ویژه‌ای یافته است و به‌عنوان یک فاکتور تأثیرگذار جدید در روند عضویت ترکیه مطرح است، مواضع تندی است که این کشور اخیراً بر علیه رژیم اسرائیل اتخاذ نموده است. سرآغاز این اختلاف‌ها حمله اسرائیل به غزه بود که با مخالفت ترکیه مواجه شد و پس از آن حمله اسرائیل به کشتی مرمره و کشته شدن 9 تبعه ترکیه، بحران را به اوج خود رساند و دو طرف تا قطع روابط دیپلماتیک نیز پیش رفتند. رجب طیب اردوغان اخیراً نیز هولوکاست را اغراق‌آمیز خوانده است تا مواضع خود را در قبال اسرائیل شدیدتر کند. این موضع ترکیه در قبال اسرائیل مورد مخالفت و نگرانی اتحادیه اروپا بوده و اخیراً به موضوع قبرس نیز سرایت کرده است.

اتحادیه اروپا برای نخستین بار در گزارش سالانه خود از مواضع اخیر ترکیه در قبال سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و نیز انتقادات مکرر آنکارا از این رژیم انتقاد کرد. در گزارش سالانه کمیساریای ویژه اتحادیه اروپا برای بررسی عملکرد ترکیه و میزان همسویی این کشور با معیارهای سیاسی و اقتصادی این اتحادیه آمده است: ترکیه دیگر به مواضع اتحادیه اروپا در عرصه سیاسی خارجی پایبند نیست و انتقادات اخیر آن از رژیم صهیونیستی نمونه و مصداق بارز این مسئله است.(1)

اما موضوعی که به‌نظر می‌رسد اختلافات اتحادیه اروپا را با ترکیه افزایش دهد؛ تشدید بحران قبرس است. پس از آنکه یک شرکت اسرائیلی با همکاری دولت قبرس اعلام کرد که منابع عظیم گازی را در دریای مدیترانه کشف کرده است این موضوع با واکنش منفی ترکیه مواجه بود و حالا این کشور نیز کشتی‌های خود را با اسکورت نظامی موظف کرده است که به عملیات اکتشافی مشابه در منطقه بپردازند.

ترکیه دولت قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین قبرس) را در کنار دولت جنوبی قبرس (بخش یونانی‌نشین) مورد شناسایی قرار داده است و به‌عنوان یک کشور مستقل می‌شناسد. درحالی‌که اتحادیه اروپا دولت واحد قبرس (جنوبی) را به‌عنوان عضو اتحادیه می‌شناسد. قرار است قبرس رهبری دوره‌ای اتحادیه اروپا را در سال 2012 برعهده بگیرد و این موضوع واکنش شدید ترکیه را برانگیخته تا جایی که این کشور تهدید کرده در صورتی که قبرس ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در سال 2012 برعهده بگیرد، روابط خود را با این اتحادیه به حالت تعلیق درخواهد آورد.

در مجموع، رویکرد جدید ترکیه در حوزه سیاست خارجی و به‌ویژه مواضع اخیر این کشور در قبال قبرس روند عضویت این کشور در اتحادیه را بیش از پیش به تأخیر خواهد انداخت.
پی‌نوشت
1- <http://www.arannews.ir/fa/news/19729.aspx>

عزیزالله حاتم‌زاده، پژوهشگر مسائل اروپا

منبع : ابرار معاصر ایران

انتهای متن/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900730001073

نظرات()

  • تعداد صفحات :4
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4